Mijn eerste boeking!
Onderstaande blog schreef ik op 5 september 2016 voor Personal Touch Travel. Deze werd gepubliceerd op www.zelfstandigreisadviseur.nl, een initiatief van Personal Touch Travel.
De eerste boeking van… Laura Westerbrink
Eind mei 2016 ben ik begonnen als ZRA(zelfstandig reisadviseur) bij Personal Touch Travel. Na een intensieve trainingsweek op het hoofdkantoor, met heel veel informatie en uitleg, kon ik op maandag 30 mei dan toch echt aan de slag! Een droom die uitkwam.
Een bekende klant
De eerste klanten komen meestal uit de familie- en vriendenkring wanneer je als ZRA aan de slag gaat. Dit was bij mij niet anders, want mijn eerste klanten waren mijn schoonouders. Zij hadden mij van tevoren al verteld dat zij in oktober graag nog een weekje weg wilden. Ze gunde mij als hun schoondochter deze boeking en hebben gewacht tot ik als ondernemer van start was gegaan. Daar moet je het met name van hebben als reisadviseur: klanten die het je gunnen en die het urenlang zelf zoeken op internet zat zijn.
De reis die ik voor hen boekte
Mijn schoonouders wisten nog niet precies waar ze naartoe wilden, maar ze hadden een lichte voorkeur voor Ibiza. Nu ken ik mijn schoonouders natuurlijk redelijk goed en ik had niet het gevoel dat Ibiza echt bij hen zou passen. Ik ben dus gaan doorvragen (waarom Ibiza, willen jullie gaan voor de zon of willen jullie ook wat gaan bekijken etc..) en ik heb ze wat informatie over Ibiza gegeven. Uiteindelijk zijn we toch op iets anders uitgekomen: Estoril (Lissabon).
Ik heb vervolgens wat leuke accommodaties en vluchten voor ze gezocht en deze voorgelegd. Ze waren direct enthousiast, dus wat dat betreft had ik de ideale eerste klant te pakken. Het adviseren en het zoeken van accommodaties ging eigenlijk redelijk soepel, alleen had ik nog wat moeite met de administratieve kant. Mijn schoonouders waren op dat moment nog bij mij op bezoek en ik had ze al een paar keer koffie ingeschonken (“Willen jullie écht niet nog wat drinken? Ik ben nog niet helemaal klaar…”). Mijn schoonvader zei al gekscherend: “Krijgen we bij onze persoonlijke reisadviseur ook een diner inclusief?”
‘Geregeld terwijl u wacht’
Aangezien zij de eersten waren die bij mij een boeking hebben gemaakt, heb ik ze een boekje over Lissabon cadeau gedaan. Hier waren ze heel erg blij mee en dat boekje hebben ze uiteindelijk even doorgekeken terwijl ik alles in het systeem aan het zetten was. Bij de rest van de boekingen heb ik het administratieve werk trouwens gedaan wanneer de klant er niet bij zat. Iets meer rust voor mij en de klant hoeft niet zo lang te wachten. Hoewel het inmiddels gelukkig al een stuk sneller gaat!
Hun oordeel?
Ik ben wel heel benieuwd naar de reactie van mijn schoonouders op hun vakantie. Nog een paar weken wachten, dan weet ik of het aan hun verwachtingen voldeed. Ze hebben me in ieder geval al een paar keer verteld dat ik het heel goed deed en dat ze het erg leuk vinden om via mij te boeken. Dat vond ik alvast een mooi compliment!
Hoge verwachtingen
Deze boeking is wel bijzonder voor mij. Ik vond het erg spannend om voor het eerst iets voor anderen te gaan boeken. Dat de boeking dan ook nog voor mijn schoonouders is, is natuurlijk wel bijzonder. Je wilt het natuurlijk gelijk helemaal goed doen en hebben zij als familie zijnde hoge verwachtingen van mij. Ik heb in de 2 weken erna nog regelmatig de recensies over de accommodatie gelezen en de foto’s er nog eens bij gepakt, om zeker te weten dat ik niks over het hoofd heb gezien…
Een einde aan keuzestress voor de ideale vakantie
Inmiddels ben ik gelukkig niet meer zo onzeker. Ik ben alweer een aantal boekingen verder, die ik eigenlijk bijna allemaal heb gemaakt voor mensen in mijn directe omgeving. Ik merk dat ze het erg fijn vinden dat ik het allemaal voor ze uitzoek en dat zij maar uit 2 of 3 opties hoeven te kiezen. Ze vinden het heerlijk dat ze 1 aanspreekpunt hebben en dat ze mij altijd kunnen bellen/mailen met hun vragen. Ook krijg ik regelmatig terug dat ik enthousiast ben en dat ze het zo leuk vinden om te zien dat ik echt hún ideale vakantie wil regelen.
De eerste van velen
Mijn eerste klanten vertrekken in september. Ik hoop dat ze naderhand nog zo enthousiast zijn en dat ze dat ook doorvertellen aan hun vrienden, familie en kennissen. Ik zit in ieder geval helemaal op mijn plek bij Personal Touch Travel en ik hoop nog een heleboel mooie reizen te mogen regelen voor mijn klanten. Dichtbij, ver weg, het maakt niet uit. Als de klant tevreden is, dan ben ik dat ook!
0 reacties